NĚKOLIK RAD PRO VÝBĚR PNEUMATIKY

  1. Rozměry pneumatiky.
  2. Protektory nebo nové pneumatiky?
  3. Bezpečná hloubka dezénu.
  4. Kdy mám přezouvat pneumatiky?
  5. Jaká je minimální hloubka dezénu v ČR a v zahraničí?
  6. Jaké jsou typy dezénů?
  7. Co vlastně znamenají zkratky v názvu Vašich pneu?
  8. Jak prodloužit životnost Vaši pneumatiky?
  9. Podle čeho si vybírat pneumatiky?

1. ROZMĚRY PNEUMATIKY

 

Při výběru pneumatiky doporučujeme vždy vybírat podle rozměrů uvedených v technickém průkazu vozidla (TP) a také disků na které budete pneumatiky montovat. Doporučujeme před objednáním, zkontrolovat označení pneu i přímo na vozidle. Alternativní rozměry jsou vypsány v části „další záznamy“. Nedoporučujeme montovat pneumatiky jiných rozměrů, než je v (TP) uvedeno.


2. PROTEKTORY NEBO NOVÉ PNEUMATIKY?
 
  • Protektor nikdy nedosahuje vlastností a životnosti nové pneumatiky a z toho důvodu jde o investici  krátkozrakou.
  • Cena nejprodávanějších protektorů je obvykle jen o 10-20 % nižší než u pneumatiky nové, nestojí proto za to ohrožovat zdraví své, ani zdraví ostatních.
  • Každá pneumatika má svoji efektivní životnost, většina pneumatik už ale je za hranicí své pětileté životnosti, pneumatiku netvoří jen běhoun, ale kostra, která při protektorování není obnovena a zůstává tak opotřebovaná.
  • U protektorů nelze zaručit, že kostra všech čtyř pneumatik je identická dle značky, stáří atd., pak si tedy zakoupíte obnovené pneumatiky stejného vzhledu, ale rozdílných vlastností.

3. BEZPEČNÁ HLOUBKA DEZÉNU

 

  • Letní pneumatiky: u těchto pneumatik je zárukou bezpečné jízdy a odolnost proti aquaplaningu hloubka 3 mm a více. Podle zákona je spodní hranice výšky dezénu 1,6 mm,avšak tato pneumatika dokáže odvést pouhých 15% vody ve srovnáním s novým pláštěm.
  • Zimní pneumatiky: pro bezpečnou jízdu je považována hloubka dezénu 4 mm a více. U pneumatiky Goodyear, Michelin, Fulda, Kleber je i indikátor opotřebení 4 mm s označením sněhové vločky na bočnici.


4. KDY MÁM PŘEZOUVAT PNEUMATIKY?

 

Největší chybou řidičů, kteří čekají s přezutím na zimní pneumatiky, na první sníh. 80% provozu, i v zimních podmínkách, probíhá na nezasněžené vozovce. Hlavním kritériem pro přezutí pneumatik je teplota 7 stupňů Celsia. Při této teplotě totiž směs, z níž jsou vyrobeny letní pneumatiky ztvrdne a sníží se její přilnavost k vozovce. Investice do kvalitnější zimní pneumatiky se rozhodně vyplatí. Snížíte tak riziko ohrožení zdraví.


5. JAKÁ JE MINIMÁLNÍ HLOUBKA DEZÉNU v ČR a v ZAHRANIČÍ?

 

BELGIE 1,6 mm     
           NORSKO  1,6 mm     
BULHARSKO 1,6 mm   CHORVÁTSKO 1,0 mm
POLSKO 1,6 mm   SLOVINSKO 1,6 mm
PORTUGALSKO     
1,6 mm   ITÁLIE 1,6 mm
DÁNSKO 1,6 mm   ŠPANĚLSKO 1,6 mm
RAKOUSKO 1,6 mm   MAĎARSKO 1,6 mm
FÍNSKO 1,6 mm   ŠVÉDSKO 1,6 mm
ŘECKO 1,6 mm   NĚMECKO 1,6 mm
FRANCIE 1,6 mm   VELKÁ BRITÁNIE    
1,6 mm
SLOVENSKO 1,6 mm   NIZOZEMSKO 1,6 mm

 

6. JAKÉ JSOU TYPY DEZÉNŮ?

 

Typy dezénu jsou 3 a liší se jak vzhledově tak způsobem použití:


Symetrický - na vozidle je možné tento typ jakkoli otáčet a měnit     
Směrový  - je nutné dodržet směr běhu pneumatiky                             
Asymetrický – je třeba dodržet směr běhu pneumatiky a dodržet levou a pravou stranu. Jen pokud je pneumatika označená na levou a pravou stranu. V opačném případě můžou být použity na obě strany s dodržením směru.

Jaké jsou možné závady pneumatiky?

  • ojeté kraje  – příliš nízký tlak v pneumatice
  • ojetý střed  – pneumatika je přehuštěná
  • ojetý jeden kraj  – špatně seřízená geometrie
  • nerovnoměrné opotřebení – signalizuje závadu tlumičů
  • opotřebené jedno místo – vzniká při přebrždění (auto se dostalo do smyku)



7. CO VLASTNĚ ZNAMENAJÍ ZKRATKY V NÁZVU VAŠICH PNEU?


  • Systém RunOnFlat: každá firma vyrábějící takové pneumatiky má jiný způsob označení
RFT runflat tyres Bridgestone
DSST Dunlop self supporting technology
Dunlop   
R/F runflat Pirelli
ROF RunOnFlat Goodyear
RunFlat
Nokia Nokian
SSR self-supporting runflat Continental

  • Vhodný terén:
A/T all terrain do jakýchkoliv podmínek
AW all weather do každého počasí
H/T highway terrain
pro silniční jízdu
M/T mud terrain do těžkého (blátivého terénu)
M/S, M+S
mud/snow

často (ne vždy) do zimních podmínek, těžký terén


  • Bočnice (provedení a nápisy):
OWT outlined white letters bílé obrysy písmen
RW (OWT)   bílý nápis na bočnici
RB (RBT)   černý nápis na bočnici
RY   žlutý nápis na bočnici   
SW (XNW)     small whitewall (white strip)
bílý pruh
WW whitewall bílá bočnice
BSW black sidewall černá bočnice

  • Stavba pneumatiky:
FR (MFS)
  pneu se silnější ochranou ráfku
XL Xtra load 
vyšší nosnost
TL tubeless bezdušová pneu
TT tube type pneu s duší
UL ultra light odlehčená konstrukce

  • Z ostatních:
SI     speed index     rychlostní symbol
LI load index index nosnosti
TWI                 treadwear index
index opotřebení pneumatiky


8. JAK PRODLOUŽIT ŽIVOTNOST VAŠI PNEU?

 

  • Kontrola tlaku by měla být prováděna každých 14 dní nebo alespoň 1x za měsíc vždy za sucha. Správný tlak Vám zajistí prodloužení životnosti a hlavně bezpečnost.
  • Výměna ventilku při každé výměně pneumatik zamezí úniku vzduchu.
  • Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit nežádoucí vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatiky, ale i tlumičů.
  • Seřízení kol-správná geometrie Vám zajistí nepravidelné, nebo nadměrné opotřebení.


9. PODLE ČEHO SI VYBÍRAT PNEUMATIKY?

 

  • Podle stylu jízdy a typu vozidla.
  • Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatiky.
  • Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu.
  • Životnost stoupá s kvalitou pneumatiky=levnější pneumatika peníze neušetří.
  • Cena? Až na posledním místě, nejdůležitější je BEZPEČNOST.