NĚKOLIK RAD PRO VÝBĚR PNEUMATIKY
- Rozměry pneumatiky.
- Protektory nebo nové pneumatiky?
- Bezpečná hloubka dezénu.
- Kdy mám přezouvat pneumatiky?
- Jaká je minimální hloubka dezénu v ČR a v zahraničí?
- Jaké jsou typy dezénů?
- Co vlastně znamenají zkratky v názvu Vašich pneu?
- Jak prodloužit životnost Vaši pneumatiky?
- Podle čeho si vybírat pneumatiky?
Při výběru pneumatiky doporučujeme vždy vybírat podle rozměrů uvedených v technickém průkazu vozidla (TP) a také disků na které budete pneumatiky montovat. Doporučujeme před objednáním, zkontrolovat označení pneu i přímo na vozidle. Alternativní rozměry jsou vypsány v části „další záznamy“. Nedoporučujeme montovat pneumatiky jiných rozměrů, než je v (TP) uvedeno.
- Protektor nikdy nedosahuje vlastností a životnosti nové pneumatiky a z toho důvodu jde o investici krátkozrakou.
- Cena nejprodávanějších protektorů je obvykle jen o 10-20 % nižší než u pneumatiky nové, nestojí proto za to ohrožovat zdraví své, ani zdraví ostatních.
- Každá pneumatika má svoji efektivní životnost, většina pneumatik už ale je za hranicí své pětileté životnosti, pneumatiku netvoří jen běhoun, ale kostra, která při protektorování není obnovena a zůstává tak opotřebovaná.
- U protektorů nelze zaručit, že kostra všech čtyř pneumatik je identická dle značky, stáří atd., pak si tedy zakoupíte obnovené pneumatiky stejného vzhledu, ale rozdílných vlastností.
3. BEZPEČNÁ HLOUBKA DEZÉNU
- Letní pneumatiky: u těchto pneumatik je zárukou bezpečné jízdy a odolnost proti aquaplaningu hloubka 3 mm a více. Podle zákona je spodní hranice výšky dezénu 1,6 mm,avšak tato pneumatika dokáže odvést pouhých 15% vody ve srovnáním s novým pláštěm.
- Zimní pneumatiky: pro bezpečnou jízdu je považována hloubka dezénu 4 mm a více. U pneumatiky Goodyear, Michelin, Fulda, Kleber je i indikátor opotřebení 4 mm s označením sněhové vločky na bočnici.
BELGIE | 1,6 mm |
NORSKO | 1,6 mm |
|
BULHARSKO | 1,6 mm | CHORVÁTSKO | 1,0 mm | |
POLSKO | 1,6 mm | SLOVINSKO | 1,6 mm | |
PORTUGALSKO |
1,6 mm | ITÁLIE | 1,6 mm | |
DÁNSKO | 1,6 mm | ŠPANĚLSKO | 1,6 mm | |
RAKOUSKO | 1,6 mm | MAĎARSKO | 1,6 mm | |
FÍNSKO | 1,6 mm | ŠVÉDSKO | 1,6 mm | |
ŘECKO | 1,6 mm | NĚMECKO | 1,6 mm | |
FRANCIE | 1,6 mm | VELKÁ BRITÁNIE |
1,6 mm | |
SLOVENSKO | 1,6 mm | NIZOZEMSKO | 1,6 mm |
6. JAKÉ JSOU TYPY DEZÉNŮ?
Typy dezénu jsou 3 a liší se jak vzhledově tak způsobem použití:
Symetrický - na vozidle je možné tento typ jakkoli otáčet a měnit
Směrový - je nutné dodržet směr běhu pneumatiky
Asymetrický – je třeba dodržet směr běhu pneumatiky a dodržet levou a pravou stranu. Jen pokud je pneumatika označená na levou a pravou stranu. V opačném případě můžou být použity na obě strany s dodržením směru.
Jaké jsou možné závady pneumatiky?
- ojeté kraje – příliš nízký tlak v pneumatice
- ojetý střed – pneumatika je přehuštěná
- ojetý jeden kraj – špatně seřízená geometrie
- nerovnoměrné opotřebení – signalizuje závadu tlumičů
- opotřebené jedno místo – vzniká při přebrždění (auto se dostalo do smyku)
- Systém RunOnFlat: každá firma vyrábějící takové pneumatiky má jiný způsob označení
RFT | runflat tyres | Bridgestone |
DSST | Dunlop self supporting technology |
Dunlop |
R/F | runflat | Pirelli |
ROF | RunOnFlat | Goodyear |
RunFlat |
Nokia | Nokian |
SSR | self-supporting runflat | Continental |
- Vhodný terén:
A/T | all terrain | do jakýchkoliv podmínek |
AW | all weather | do každého počasí |
H/T | highway terrain |
pro silniční jízdu |
M/T | mud terrain | do těžkého (blátivého terénu) |
M/S, M+S |
mud/snow |
často (ne vždy) do zimních podmínek, těžký terén |
- Bočnice (provedení a nápisy):
OWT | outlined white letters | bílé obrysy písmen |
RW (OWT) | bílý nápis na bočnici | |
RB (RBT) | černý nápis na bočnici | |
RY | žlutý nápis na bočnici |
|
SW (XNW) | small whitewall (white strip) |
bílý pruh |
WW | whitewall | bílá bočnice |
BSW | black sidewall | černá bočnice |
- Stavba pneumatiky:
FR (MFS) |
pneu se silnější ochranou ráfku |
|
XL | Xtra load |
vyšší nosnost |
TL | tubeless | bezdušová pneu |
TT | tube type | pneu s duší |
UL | ultra light | odlehčená konstrukce |
- Z ostatních:
SI | speed index | rychlostní symbol |
LI | load index | index nosnosti |
TWI | treadwear index |
index opotřebení pneumatiky |
- Kontrola tlaku by měla být prováděna každých 14 dní nebo alespoň 1x za měsíc vždy za sucha. Správný tlak Vám zajistí prodloužení životnosti a hlavně bezpečnost.
- Výměna ventilku při každé výměně pneumatik zamezí úniku vzduchu.
- Vyvážení pneumatiky pomáhá omezit nežádoucí vibrace a zamezí předčasnému opotřebení nejen pneumatiky, ale i tlumičů.
- Seřízení kol-správná geometrie Vám zajistí nepravidelné, nebo nadměrné opotřebení.
- Podle stylu jízdy a typu vozidla.
- Bezpečí jízdy roste s kvalitou pneumatiky.
- Vybírejte tak, abyste si naplno vychutnali vlastnosti svého vozu.
- Životnost stoupá s kvalitou pneumatiky=levnější pneumatika peníze neušetří.
- Cena? Až na posledním místě, nejdůležitější je BEZPEČNOST.